معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان:

ندای تزریق مرحله‌ سوم واکسن ایرانی _ کوبایی کنژوگه به گوش می‌رسد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از پایان تزریق مرحله دوم واکسن کنژوگه در زنجان خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی‌ها مرحله سوم کارآزمایی بالینی "دوز یادآور" از چهارم تیر امسال در ۲ استان زنجان و یزد آغاز می‌شود.

تصویر ندای تزریق مرحله‌ سوم واکسن ایرانی _ کوبایی کنژوگه به گوش می‌رسد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، محمد رضا صائینی افزود: در مرحله دوم فاز سوم کارآزمایی، واکسن پاستور و کوبا بر سه هزار داوطلب زنجانی جامعه هدف در حالی تزریق شد که تاکنون عارضه جدی ثابت شده‌ای از تزریق مرحله اول فاز سوم گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: با تزریق دوز دوم در فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور و کوبا بیش از ۹۷ درصد ایمنی‌زایی دارد و از طرفی داوطلبین این واکسن بین ۱۸ تا ۸۰ سال از هر ۲ جنس زن و مرد بودند و اینکه گروه‌های هدف تا هفت ماه تحت پیگیری و تا پایان فرصت مورد نظر، بیمه خواهند بود.

این مسوول یادآوری کرد: تزریق مرحله‌ سوم واکسن ایرانی _ کوبایی کنژوگه هم که واکسن یادآور است فقط در ۲ استان زنجان و یزد به صورت پایلوت به داوطلبانی که در این طرح شرکت کردند از چهارم تیر امسال آغاز خواهد شد.

به گفته وی، در این کارآزمایی بالینی، ۸۰ درصد داوطلبان واکسن دریافت می‌کنند و ۲۰ درصد افرادی که در این طرح به عنوان گروه شاهد، واکسن نما دریافت کردند، در پایان مطالعه، واکسن مورد تایید دریافت خواهند کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان پیش از این نیز گفته بود: تاکنون با اجرای مرحله کارآزمایی بالینی در مجموع مرحله اول و دوم پنج هزار و ۸۴۰ واکسن کوبایی ایرانی (کنژوگه) به افراد واجد شرایط و منتخب در این استان تزریق شده است.

گفتنی است که سه هزار زنجانی، با نام‌نویسی در سامانه‌ پاستور، داوطلب شرکت در این طرح شده بودند.

منبع: ایرنا

306579